Tuesday 29 November 2011

Nasi Tomato dan Ayam masak Merah

Entry kali ni nak share resipe kegemaran ramai nasi Tomato n Ayam Masak Merah..Sure ramai yg suke mkn ni tp x berape nak tau camne masaknya kan. Salalunya org makan nasi tomato dengan ayam masak merah, tak tau knape, boleh je kalau nak makan ngn rendang ke, ayam kicap ke, tapi aku sendiri pun enjoy ngn ayam masak merah sendiri, terangkat kalau makan..tapi yg sedapla
meh sini blaja.

caranya taklah susah mane yg enting ade keinginan nak cube, untung2 skali cube trus menjadi, kalau tak jadi tu jgn lah trus give up, wat je sampai jadi. ok
Ape2 pun, enjoy this recipe~
Bahan-bahan Nasi (4 orang) - ku buat separuh
2 cawan beras basmati - aku buat 1 + 1/2C
2 biji tomato, potong dadu - aku kekalkan
2 cawan air - aku letak 1 1/2C
1/2 cawan susu - aku kekalkan
3 sudu besar sos tomato - aku kekalkan
*1 + 1/2sb tomato puree - aku tambah
1 helai daun pandan, disimpul- tak letak, malas nak ke belakang rumah :P
sedikit garam

Bahan tumis
2 sudu mentega@minyak sapi - ku guna 1sb minyak sapi
2cm kulit kayu manis - aku guna 1 batang
1 kuntum bunga lawang - aku letak 2 biji
1 biji buah pelaga - aku letak 2 biji
*2 biji bunga cengkih - aku tambah
2 ulas bawang putih, dihiris - aku blend
1/4 bawang besar dihiris - aku blend

Hiasan
Bawang goreng -a ku tak letak sebab tak suka

Cara-cara

1. Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan.
2. Panaskan mentega@minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau.
3. Masukkan beras. Kacau sekejap dalam 1-2 minit. Kemudian masukkan sos tomato, buah tomato, tomato puree (jika letak), susu segar, air, daun pandan dan sedikit garam.
4. Masaklah nasi macam biasa. Bila dah siap bolehlah ditabur bawang goreng.

Bahan-bahan Ayam (4 orang) - aku buat separuh
1/2 ekor ayam - aku guna chicken wings 4 kepak bersama drummetnya
sedikit garam
serbuk kunyit

Bahan-bahan kisar
4-5 biji cili kering - aku guna 3 biji
1 cm halia
2 ulas bawang putih - aku kekalkan
1 labu bawang besar - aku guna separuh
1 biji tomato, potong dadu - aku guna separuh
1/2 cawan sos tomato - aku guna 1/4C
*2sb tomato puree - aku tambah

Bahan Hias
1/2 biji bawang besar, potong bulat - aku tak letak
kacang hijau secukupnya - aku guna mix veg

Cara-cara
1. Bersih ayam.
2. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit.
3. Goreng sehingga 2/3 masak (aku goreng garing)
4. Tumis bahan kisar kecuali sos tomato, buah tomato dan tomato puree (jika guna) sehingga naik bau. Kemudian barulah dimasukkan sos, buah tomato dan tomato puree (jika guna). Tumis sehingga naik minyak.
5, Masukkan ayam. Biar kuah jadi pekat. Sekali sekala hendaklah digaul balikkan. Perasakan dengan garam atau sos tomato jika perlu.
6. Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit. Kemudian padamkan api dan sedia dihidang.

No comments:

Post a Comment